A norvég királyi családért áldozták fel a brit hadihajót?
2015. június 9. 15:32
1940. június 8-án késő délután a Brit Királyi Haditengerészet egyik legnagyobb második világháborús vereségét szenvedte el. A HMS Glorioust, Nagy-Britannia egyik legnagyobb és leggyorsabb repülőgép-hordozóját a kísérőhajóival, a HMS Ardenttel és a HMS Acastával együtt német hajók süllyesztették el. A tragikus epizód zavaros körülményeiről az elmúlt évtizedek során többször is fellángolt a vita.
Korábban
A Glorious és kísérőhajói - a dunkerque-i kiürítéssel szinte egy időben zajló - Alphabet hadműveletben vettek részt, amelynek célja a Norvégiában ragadt szövetséges csapatok evakuálása volt. A hajók 1940. június 8-án hajnali 3 órakor szakadtak el Lionel Wells repülőgép-hordozó hajórajától, amely a Nagy-Britannia felé tartó evakuációs flottát fedezte.
A Glorious feladata a Királyi Légierő 263. repülőszázadához tartozó tíz Gloster Gladiator vadászrepülő, valamint a 46. repülőszázadhoz tartozó hét Hawker Hurricane típusú gép evakuálása volt. Annak ellenére, hogy nem ilyen jellegű feladatokra voltak kiképezve, mindegyik repülőgép sikeresen landolt a Glorious fedélzetén.
A Glorioust és kísérőhajóit délután 15:45-kor pillantotta meg két német csatacirkáló, a Scharnhorst és a Gneisenau legénysége. A brit hajókat felkészületlenül érte a támadás, és bár hősiesen ellenálltak, a menekülésre gyakorlatilag nem volt esélyük. 18:20 körül az utolsó állva maradt brit hajó, a Scharnhorstot megtorpedózó Acasta is lángolva süllyedt el a hullámokban. A britek egészen másnapig nem szereztek tudomást a három hajó elsüllyedéséről, így továbbra is küldték nekik a rádióüzeneteket.
A Scharnhorst 1939-ben
A Scharnhorst fedélzetén tartózkodó filmes stáb az egészet kamerára rögzítette, így a Glorious valószínűleg a brit haditengerészet történetének első olyan hajója lett, amelynek bukását filmre vették. Néhány nappal később a német filmhíradó örömmel számolt be a Glorious pusztulásáról.
Bár a németek tisztelegtek a legyőzött ellenségnek, nem álltak meg, hogy kimentsék a vízből a túlélőket. Több százan merültek el a Norvég-tenger jéghideg vizében, ahol szörnyű megpróbáltatásokon estek át. Amikor norvég hajók végül rátaláltak a túlélőkre, már csak negyvenen voltak életben. 1519-en haltak meg, többen, mint a britek bármely más tengeri csatájában a második világháborúban. Az áldozatok között ott volt a Glorious kapitánya, Guy D'Oyly-Hughes, az első világháború legendás tengeralattjárósa is.
Nagy-Britanniában a tragédiával kapcsolatos vita szinte rögtön fellángolt. A csata körülményeivel kapcsolatos első kérdéseket 1940. július 31-én tették fel a parlamentben, a polémia pedig november 7-én érte el a csúcspontját, amikor Richard Stokes, a kormány egyik ismert kritikusa arról érdeklődött, hogy hogyan és miért történhetett meg egy ilyen méretű katasztrófa, és ki viseli érte a felelősséget. Az Admiralitástól nem érkezett válasz.
Bár a háború későbbi évei során elült a vita, 1946-ban - részben Stokes nyomására - végül kiadtak egy hivatalos jelentést. A beszámoló szerint a fogytában lévő üzemanyag miatt egyedül haladó hajó biztonságos útvonalon közlekedett, és csak a balszerencsének volt köszönhető, hogy belefutott az ellenséges hajókba. A Glorious egy fatális véletlen következményeként pusztult el: egyszerűen rosszkor volt rossz helyen.
HMS Acasta
Ezt a verziót elsőként maga Winston Churchill is cáfolta, aki háborús visszaemlékezésében kifejtette, hogy az üzemanyaggal kapcsolatos magyarázat "nem volt meggyőző". Ennek ellenére a hivatalos jelentést a legtöbben évtizedeken át elfogadták. A vitát a brit haditengerészet hivatalos történésze, Stephen Roskill kapitány nyitotta meg újra a Sunday Times-ban 1980-ban megjelent cikkében. A The Cantankerous Captain of HMS Glorious (A HMS Glorious zsémbes kapitánya) című cikk a Gloriouson szolgáló J.B. Heath visszaemlékezésén alapult, aki az utolsó, végzetes útra már nem tartott a hajó legénységével.
Beszámolójában egy boldogtalan legénység képét festette fel, amelyet egy olyan kapitány vezet, akinek első világháborús legendája mindössze arra szolgál, hogy elfedje a feladatra való alkalmatlanságát, zsarnoki hajlamait és megkérdőjelezhető elmeállapotát. D'Oyly-Hughes azért nem vitte magával Heathet az utolsó útra, mert nem volt hajlandó teljesíteni a kapitány által kiadott, a józan ész parancsaival szembemenő utasításait. Visszaemlékezése szerint a kapitány annyira hirtelenharagú ember volt, hogy a Glorious csak azért tartott egyedül Nagy-Britannia felé, hogy haditörvényszék elé állíttassa Heathet, egykori tisztjét.
Azóta - a megnyíló levéltári anyag felhasználásával - számos cikkben, könyvben és dokumentumfilmben merültek fel új szempontok a tragédiával kapcsolatban. Az 1997-es, a The Tragedy of HMS Glorious (A Glorious tragédiája) című dokumentumfilmben például a Glorious süllyedésekor hozzá legközelebb található brit hajó, a HMS Devonshire szerepének kérdését vetették fel.
A szintén önállóan hajózó Devonshire a norvég királyi családdal a fedélzetén tartott Nagy-Britannia felé. A hivatalos jelentések szerint ők kapták az egyetlen, zavaros rádióüzenetet a Gloriousról. A Devonshire beérkezett üzenetekről vezetett naplója nem maradt fenn, de a - többek között a hajó legénységének vallomásán alapuló - bizonyítékok arra utalnak, hogy a Gloriousról küldött üzenet valószínűleg nem volt annyira zavaros, ahogyan azt a hivatalos beszámolóban állították.
HMS Devonshire
Amennyiben ez valóban így volt, felmerül a kérdés, hogy - a Devonshire és a norvég királyi család védelmében - szándékosan áldozták-e fel a Glorioust és kísérőhajóit. A vita több évtized után ismét a parlamentig jutott, ahol többek között Tam Dalyell képviselő tett fel kérdéseket a tragédiával kapcsolatban, de a védelmi minisztérium hétoldalas válaszában újfent az Admiralitás által hangoztatott érvekkel próbálták meg lecsillapítani a kedélyeket.
Bár az utóbbi években a pozíciók megmerevedtek, a veteránok közül pedig egyre többen távoznak el az élők sorából, valószínűleg nem utoljára hallottunk a Glorious és kísérőhajóinak történetéről.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2019
- Széchenyi Zsigmond vadászkalandjai
- Az 1990. októberi taxisblokád
- Az amerikai modernizmus első nagyasszonya
- 1918 - Az őszirózsás forradalom tündöklése és bukása
- A zselízi Eszterházy-kastély
- 1849 - Az aradi vértanúk tragédiája
- A szesztilalom rettegett szélmalomharcosa
- A Drechsler-palota különc asztaltársasága
- Hét híresség, akit elutasítottak a seregtől
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.