A Fehér Házban tüntették ki találmányukért Orville Wright-ot és testvéreit
2024. augusztus 19. 12:20 Múlt-kor
Korábban
Áttörés és szkepticizmus
A kész repülővel ismét a Kill Devil Hillshez mentek, ahol a motor és a légcsavarok tesztelésével meglehetősen sok idő ment el.
Végül 1903. december 14-én – éppen a Montgolfier fivérek 1782-es első hőlégballonos repülésének 121. évfordulóján – egy pénzfeldobás győzteseként Orville hajthatta végre az első repülést a Wright Flyerrel.
Bár a repülőgép felemelkedett a 18 méteres indítósínről, mindössze három másodpercet töltött a levegőben, és földet érve kissé meg is sérült.
Wilbur Wright Kill Devil Hillsnél, Észak-Karolinában
A kár helyrehozatala után három nappal később, 1903. december 17-én próbálkoztak újra, e napon már négyszer szálltak fel – mindketten kétszer –, az utolsó, leghosszabb repülés 59 másodpercig tartott, ez alatt Wilbur Wright csaknem 260 métert tett meg.
Orville-on kívül további öt szemtanú is jelen volt, egyikőjük, a parti őrség tagja készítette a híres fényképet, amely éppen a szerkezet aznapi első levegőbe emelkedését örökítette meg.
A negyedik utat követően, miközben húzták vissza a kiindulási pontra, a Wright Flyert felborította a szél, és súlyosan károsodott: e napot követően többé nem is repültek vele, restaurálása után kizárólag kiállítási tárgy lett (ma a Smithsonian Intézet ad neki otthont).
A Wright-fivéreket világraszóló sikerük ellenére szinte kizárólag szkepticizmus fogadta: bár édesapjuk, miután megkapta táviratukat, értesítette a daytoni sajtót, azok nem voltak hajlandóak közölni a hírt, túl rövidnek tartva a repült távot.
Wilbur és Orville 1904-ben megépítette a javított, Wright Flyer II nevű példányt, ezzel már daytoni otthonuk közelében, egy Huffman Prairie nevű mezőn repültek, távol a sajtó figyelmétől. Az év végére mind Wilbur, mind Orville sikeresen hajtott végre öt percnél is hosszabb repüléséket, és teljes köröket írtak le a mező fölött.
Szabadalmi ügyvédjükre hallgatva egyre jobban titkolták tevékenységüket, ami azonban még több szkepticizmust eredményezett a külvilág részéről.
A helyi és a nagy országos lapok is rendre szemfényvesztőknek nevezték a Wright fivéreket, a tudományos folyóiratok pedig arra hivatkozva nem foglalkoztak velük, hogy a hírlapok sem számoltak be róluk. A titkolózást jól tükrözi, hogy a Flyer II és Flyer III szerkezetekkel 1904 és 1905 folyamán végzett repülésekről csak a fivérek saját fényképei maradtak fenn.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Titanic
- Több mint hét évtizeddel az elsüllyedése után fedezték fel a Titanic roncsait
- Száz év elteltével már szinte semmi sem maradt a Titanic roncsából
- A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
- A szerény magyar hajóorvos, aki a Titanic túlélőit mentette
- Osztriga és bárány került a Titanic utasainak asztalára egy elárverezett étlap szerint
- Tudtad, hogy hét híres ember is lekéste a Titanicot?
- 3800 méter mélyen sincs biztonságban a Titanic roncsa
- Saját legendájának áldozatává vált a Titanic
- A nemzetközi egyezmények sem tudják megvédeni az enyészettől a Titanic roncsát
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap