A fotóművészet születése
2012. március 28. 15:40 MTI
A fotográfia művészetként való elismerésének korszakát mutatja be az 1889 és 1929 közötti négy évtizedből származó 200 képen - többek között Alfred Stieglitz, Man Ray és André Kertész felvételein - keresztül a Szépművészeti Múzeum A fotóművészet születése - A piktorializmustól a modern fotográfiáig című, péntektől látogatható kiállítása.
Korábban
Egy olyan időszakot tekint át a Szépművészeti Múzeum tárlata, amikor a fotográfia elkezdte magát művészeti ágnak tekinteni, kezdetben a festészet látásmódját követve, majd az 1910-es, 20-as évektől saját képi nyelvet kialakítva - mondta el a kiállítás szerdai sajtóvezetésén a múzeum főigazgatója.
Baán László hangsúlyozta: a tárlat a piktorializmus és a modernizmus közötti átmenetre koncentrál, és ezzel tematikájában egyedülálló a világon. A kereken 200 mű számos nagy külföldi és hazai kölcsönző intézményből - köztük a párizsi Musée d'Orsay-ből és Pompidou Központból, a New York-i MoMÁ-ból és George Eastman House-ból, a bécsi Albertinából, a kölni Ludwig Múzeumból és a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumból - érkezett.
Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója és a kiállítás kurátora emlékeztetett arra, hogy a piktorializmus az 1890-es években Angliában, Ausztriában, Franciaországban és Németországban szinte egy időben bontakozott ki. Az új fotográfiai irányzat követői a fényképezés során immár nem egyszerűen a valóság pontos leképezésére, hanem annak művészi hatású megragadására törekedtek.
Mint a fotótörténész megjegyezte, természetesen korábban is voltak hasonló próbálkozások, melyekre röviden a kiállítás is kitér: Oscar G. Rejlander például még 32 negatívból összemásolva készítette el Az Élet útja című (1857) képét.
A festői látásmódhoz való közeledés jegyében aztán a piktorialisták elkezdtek lágy rajzolatú objektíveket és nagy kézügyességet, illetve egyéni látásmódot kívánó, nemeseljárásokat használni, ahogy műfajilag - akt, csendélet, portré, tájkép és városkép - is a festészethez kötődtek.
Baki Péter kiemelte, hogy a Szépművészeti kiállítása bemutatja a nemzetenként is eltérő utakon fejlődő piktorialista iskolákat: a francia Robert Demachy és Constant Puyo poétikus hangulatú képeivel szemben például sajátos ellenpontot képeznek az angol Alfred H. Hinton ipari témájú munkái.
Alfred Stieglitz 1907-es, Fedélköz című, a tárlaton is látható fotója jelentette a fordulópontot, mikortól kezdve egyre több fotográfus vallotta: "a fényképek úgy nézzenek ki, mint a fényképek" - idézte fel a kurátor. Mint leszögezte, a kiállítás látogatói is tapasztalhatják, hogy a szemléletbeli váltás évtizedek alatt ment végbe, bár néha egyes alkotók életművén belül is megfigyelhető.
Baki Péter beszámolója szerint az 1910-es, 20-as éveket bemutató kiállítási egységekben így jól megmutatkozik a kettősség: Rudolf Koppitz vagy a magyar Angelo festői ihletésű képeivel szemben Man Ray bizonyos fotói a szürrealizmust hozták be a fotográfiába, a német Neue Sachligkeit irányzat pedig a tárgyilagosságot képviselte. A kiállítás látogatói találkozhatnak Pécsi József táncfotóival, a fiatal André Kertész felvételeivel és Moholy-Nagy László merészen kísérletező fotográfiáival, fotogramjaival is.
A tárlat bemutatja a fényképezőgépek korabeli fejlődését a még asztalosok által készített, nagyméretű, 19. századi műtermi fényképezőgépektől az 1920-as évek végén piacra dobott, kompakt Leicákig; Marcel Duchamp Anémia Cinéma című rövidfilmjén keresztül pedig apró átjárást nyújt a legközelebbi társművészeti ágba is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Kádár
- Egész életében dacolt a Kádár-rendszerrel Radics Béla, a gitárkirály
- Bár szakmai tapasztalata nem volt, mégis az MTI személyzeti vezetője lett Kádár János felesége
- Kádárné Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- Negyven éve mutatták be az István, a királyt
- Megfigyelések egy tűrtté vált sportágról: a rögbi meghonosodása Magyarországon
- „Akarom, tudd, mi a fene van velem” – Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- „Akarom, tudd, mi a fene van velem” – Tamáska Mária, az „öreg” felesége
- Szerelem az illegális kommunista mozgalomban: Kádár János és az ő Piroskája
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.