2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A lebutított töritanítástól tartanak a történészek

2007. január 11. 10:15

Az angliai iskolákban készülő oktatási reform kapcsán elvégzett felmérések komoly aggodalmat váltottak ki a történészek körében, mert szerintük az interaktív oktatás legtöbb vívmánya a minőség rovására megy, és leegyszerűsíti a történelmet.

Az oktatási intézményeket vizsgáló Ofsted bizottság legújabb vizsgálata azt mutatta ki, hogy a legtöbb iskolában a történelemórákon a diákok a múlt helyett szívesebben foglalkoznának a jelen eseményeinek magyarázatával, mert az általuk szükségtelennek vélt ismeretek helyett szeretnék megérteni a médiában bemutatott híreket. Az eredmények szerint a tanárok az akadémikus tudomány termékei helyett szívesebben alkalmaznak filmes és televíziós anyagot az órákon.

A történelemtanításról több mint 70 tanár és 160 diák megkérdezésével készített tanulmányból kiderül, hogy a legtöbb - közép- és felsőoktatásban tanuló - diák túl bonyolultnak és összetettnek tartja a történelmet, és szerintük jó lenne, ha még több interaktív eszközt vonnának be az események elmagyarázásába.

A probléma nálunk sem ismeretlen - derül ki egy hazai oktatáskutató nemrég közzétett írásából. Napjainkban ugyanis a magyar történelemtanároknak is számos gyakorlati problámával kell szembenézniük. Miközben úgy érzik, hogy a történelemtanítás a folyamatos korszerűsödés lázában ég, egyre inkább azt kell tapasztalniuk, hogy tantárgyuk társadalmi presztízse hanyatlik, a tananyag egyre zsúfoltabb, ezért taníthatatlanabb lesz, a diákok pedig emiatt egyre motiválatlanabbá válnak.

Ráadásul a történelemtanítás helyzetét az érintettek szempontjából külső tényezők - ideológiai, illetve politikai megfontolások, valamint a felsőoktatás viszonyai - határozzák meg, így a tényleges szakmai érdekképviselet is egyre nehezebbé válik - írja Jakab György az Új Pedagógiai Szemlében.

Brit történészek a felmérés kapcsán amellett érvelnek, hogy a történelemtanítás még a marginalizálódás mellett is érdekes a múltról alkotott kép leegyszerűsítése nélkül. Szerintük éppenséggel a tanárok részéről lenne szükség több képzelőerőre. Emellett az is segíthetne, ha az oktatási intézmények végre szorosabb intézményi kapcsolatokat építenének ki a múzeumokkal és örökségvédelmi szervezetekkel.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár