10 tény a repülés hajnaláról
2019. július 24. 08:22 Múlt-kor
Korábban
1. 12 másodperc és 37 méter: ezek voltak az Orville Wright által végrehajtott első motoros repülés mágikus számai. 1903. december 7-én Orville Wright 12 másodpercet töltött a levegőben és 37 méter magasra emelkedett gépével.
2. A Wright fivérek, Orville és Wilbur továbbfejlesztették repülő masinájukat, amellyel 1905-ben már 39 percig is a levegőben tudtak maradni.
3. „Meg kell hozni a szükséges áldozatokat” – ezzel a mondattal búcsúzott Otto Lilienthal az árnyékvilágtól 1896 nyarán. Lilienthalnak 1891 és 1896 között csaknem 2000 alkalommal sikerült a levegőbe emelkednie saját tervezésű vitorlázó repülőgépeivel, amelyekből 16 darab is volt. Utolsó útján lezuhant és halálos gerincsérülést szenvedett.
4. A világ első légiutas-kísérője, egy német úriember, bizonyos Heinrich Kubis volt, aki 1912-ben emelkedett először a levegőbe. Kubis hírnevét tovább öregbítette azzal, hogy 1937-ben túlélte a Hindenburg katasztrófáját. Miután a léghajó lángra lobbant, Kubis az ablakon kiugorva hagyta el a lángoló poklot.
5. A női légiutas-kísérők csak az 1930-as években jelentek meg a repülőgépek fedélzetén. A légitársaságok elsősorban olyan hölgyeket vettek fel, akik korábban nővérként dolgoztak.
6. Az első feljegyzett gépeltérítésre 1931-ben Peruban került sor. Az amerikai Byron Rickards Ford Trimotor gépét Arequipa repterén, még a földön felfegyverzett forradalmárok kerítették hatalmukba. Rickards nem volt hajlandó felszállni és így tíz napig tartó patthelyzet alakult ki, amelynek végén Rickards szabadon távozhatott.
7. A, világ legelső modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247-es 1933-ban emelkedett a levegőbe. A teljesen fémépítésű, behúzható futóművel rendelkező Boeing 247-esnek 19 órára volt szüksége ahhoz, hogy az USA keleti partjáról eljusson a nyugatira. A gép maximálisan 10 utast szállított.
8. Az első sugárhajtású repülőgépet a németek építették meg 1939-ben, és egyben ők vetettek be elsőként légi ütközetben lökhajtásos vadászgépeket – a Messerschmitt Me 262-es 1944 júliusában emelkedett a levegőbe.
9. Az amerikai berepülőpilóta, Chuck Yeager volt az első, aki vízszintes repülésben elsőként lépte át a hangsebességet 1947-ben.
10. A legtöbb halálesetet követelő légi katasztrófa 1977. március 27-én történt. A tragédia tulajdonképpen még a földön, a tenerifei reptér kifutópályáján történt, ahol két Boeing 747-es ütközött össze, amelynek következtében 583 ember vesztette életét.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.