2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Thistlegorm: legenda a tenger mélyén

2019. január 17. 15:01 Múlt-kor

„Fölkeltem és lementem a dekkre, megláttam Harryt, a gépészt, aki ott állt, pizsamában, és azt kérdezte tőlem, hogy akkor ez most gyakorlat-e? Én meg azt feleltem, hogy egy fenét, ez most éles.” A rádiósnak igaza volt. 1941. október 6-án, éjjel fél 2 körül két német harci repülő tüzet nyitott a Thistlegorm nevű brit kereskedelmi hajóra, amely néhány percen belül elsüllyedt. Bár az eredeti célpont nem a háború szolgálatába állított, de alapvetően kereskedelmi célokra kifejlesztett Thistlegorm volt, a szerencsétlen eset után a hajó egy igazi legendává vált.

Veszélyes küldetés

Az SS Thistlegorm névre keresztelt brit kereskedelmi hajót a Joseph Thompson & Son nevű cég készítette 1940-ben. A 419 láb (128 méter) hosszú, 59 láb (18 méter) széles, megközelítőleg 5000 tonna tömegű, 4,7 hüvelyk nagyságú (120 milliméteres) légvédelmi üteggel és néhány nagy kaliberű géppuskával felszerelt vízi jármű az Albyn Line nevű cég tulajdonában, vagyis magánkézben volt. Mivel azonban megépítésének költségeit részben a brit kormány állta, első vízre bocsátásától kezdve háborús célokat szolgált. A hajó első útja az USA-ba vezetett, ahonnan acélsínekkel és repülőgép-alkatrészekkel megrakodva tért haza, majd Argentínából gabonát, Brit Nyugat-Indiából pedig cukrot és rumot szállított az Egyesült Királyságba.

Mindeközben 1941-ben megérkezett Észak-Afrikába a nyugati hadszíntéren elért sikerei miatt Hitler által is elismert – és később a brit újságírók által Sivatagi Róka névre keresztelt – Erwin Rommel, hogy az Afrika-hadtest élén visszaszorítsa az angol csapatokat a térségből. Ekkorra Németország már teljesen ellenőrzése alá vonta a Földközi-tenger partvidékét, Rommel páncélosai pedig egyre keletebbre szorították a szövetséges erőket.

Ebben a helyzetben a brit haderő 8. hadseregének, a második világháború egyik legismertebb alakulatának nagy szüksége volt segítségre a Keresztes Lovag hadművelet előkészítésében (amelyet a tengelyhatalmak által ostromolt Tobruk védelmének megerősítésére indítottak). A támogatók között volt – több hajóval egyetemben – az éppen csak egy éves SS Thistlegorm is, amely az egyre hátráló brit hadseregnek fegyvereket, teherautókat és egyéb hadifelszerelést szállított. A hajó tüzére, Glyn Owen így emlékezett vissza az indulás előtti előkészületekre: „Glasgowban szálltam be, rakodták a hajót rendesen, főleg fegyverzet és lőszer volt a rakomány. Olyan sok volt, hogy mondtam is magamnak, ha lebombáznak, vagy megtorpedóznak, akkor nem mentőmellényre, hanem inkább ejtőernyőre lesz szükségünk.”

A Thistlegorm 1941. június 2-án indult el Alexandriába a skóciai Glasgowból. A Földközi-tengeren cirkáló német hajók és tengeralattjárók miatt kénytelen volt nekivágni egy 20 000 kilométeres, két és fél hónapig tartó veszélyes útnak: meg kellett kerülnie Afrikát. A legénység civil matrózokból és tisztekből, valamint haditengerészeti kiképzésben részesített katonákból és tüzérekből állt.

Miután Fokvárosban megtankolták a Thistlegormot, a Carlisle cirkáló is csatlakozott a hajóhoz, és Afrika keleti partjai mentén folytatták útjukat, egészen a Vörös-tenger bejáratáig. A kapitány itt azonban lehorgonyzott, ugyanis a Szuezi-csatorna két hajó ütközése miatt éppen le volt zárva. Két hetes kényszerpihenő következett.

A meleg szinte elviselhetetlen volt. A tisztek engedélyezték ugyan a fürdést, de egyszerre csak egy ember tartózkodhatott a vízben, mert a tenger hemzsegett a cápáktól. Mivel a legénység többi tagja is szívesen megmártózott volna a hatalmas hőségben, rendszeresen előfordult, hogy kórusban cápát kiáltottak. Az éppen aktuális fürdőző ilyenkor nem kockáztatott semmit, hanem - mindenki nagy derültségére - iszonyú tempóban a hajó felé úszott, így a fedélzeten várakozók hamarabb sorra kerülhettek. A klíma azonban nem csak nappal volt fullasztó: „A fém hajótest eszméletlen meleget ontott magából éjszaka is. Meztelen aludtunk mind” – idézi fel emlékeit Glyn Owen.

A német hírszerzés értesült róla, hogy a Queen Mary nevű hadihajó, 12 ezer ausztrál katonával a fedélzetén a Szuezi-csatornán való átkelésre készül. Semlegesítésük két Heinkel He 111 típusú bombázóra várt. A Kréta szigetéről a Vörös-tengerhez irányított, éjjeli repülésre is kiképzett harci repülők 1941. október 5-én, este 22:50-kor lépték át Egyiptom északi határát. Bár az éjszakai égbolt szinte teljesen tiszta volt, a repülők nem találták célpontjukat, és az üzemanyag-tartalékuk vészesen a végéhez közeledett. A német pilóták már a bázisra való visszatérés gondolatát fontolgatták, amikor egyikük meglátta a Thistlegormot a kikötőben, és elkezdett közeledni felé.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár