2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Örökre megcáfolták a primitív hajózásban kétkedők érveit Thor Heyerdahl expedíciói

0000. 0. 00:00 Múlt-kor

A nagy utazás Polinéziába

Miután minden engedélyt beszereztek, 1947. április 28-án elhagyták a perui Callao kikötőjét. Az útjuk elején, mintegy nyolcvan kilométeren keresztül a Guardian Rios nevű vontatóhajó vitte ki őket a nyílt tengerre, hogy elkerüljék a nagy forgalmú hajóúton az esetleges baleseteket. Ezt követően a Humboldt-áramlatot kihasználva a tutaj elindult nyugat felé.

Az első héten nem voltak komoly megpróbáltatásaik, a legénység remélte, hogy a hajó egyben marad. A tutajt ugyan nehezen lehetett irányítani, de stabil volt. A délkeleti szelek a tervezettnél közelebb vitték őket a Galápagos-szigetekhez és az Egyenlítőhöz, mint ahogy azt Heyerdahl elvárta.

A norvég ellenállásban edződött rádiósoknak köszönhetően útközben számos rádióamatőrrel sikerült kapcsolatot teremteniük, sőt, még Norvégiát is elérték, és VII. Haakon királyt is felköszöntötték születésnapja alkalmából.

A hajózási utaktól távol magukra voltak utalva, így az útközben felmerült szükséges javításokat is nekik kellett megcsinálniuk. Ha pedig a víz alatt kellett mindezt megcsinálni, akkor nem volt választásuk, egy valaki leúszott a tutaj alá. A cápákkal szemben ilyenkor egy kisebb bambuszketreccel védekeztek. 1947. július 21-én kerültek a legnagyobb veszélybe, amikor Watzinger beleesett a vízbe, és Haugland utána ugrott, hogy kihúzza. Végül mindketten megúszták, és csak egy hálózsákot ragadott el egy cápa.

1947. július 30-án Watzinger földet látott, első alkalommal az indulásuk óta. A Tuamotu szigetvilág legészakkeletibb tagját, Puka-Pukát pillantotta meg. Megpróbálták az atollhoz kormányozni a tutajt, de elsodródtak, mielőtt sikerült volna. Néhány nappal később hasonlóképpen jártak Fangatau szigetén.

Augusztus 7-én a Kon-Tiki expedíció tutaja megfeneklett a Raroia atollon. A jármű komoly károkat szenvedett, de a legénység kisebb sérülésekkel megúszta, és a teljes hajórakományt sikerült megmenteniük, az utat azonban nem folytathatták. Néhány nappal később megtalálták őket, majd egy francia szkúner Tahitira vitte őket és a tutajt, ahonnan egy norvég gőzös fedélzetén San Franciscóba utaztak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Thor Heyerdahl a Kon-Tiki makettjévelAz expedíció résztvevői a Kon-Tiki fedélzetén. Balról jobbra: Thor Heyerdahl, Bengt Danielsson, Erik Hesselberg, Torstein Raaby, Herman Watzinger és Knut HauglandThor Heyerdahl kormányozza a Kon-TikitHeyerdahl a Kon-Tiki árbocánMindennapi élet a tutaj fedélzeténHeyerdahl (kék ingben) egy társával a Ra nevű, papirusznádból készült hajón dolgozikA Kon-Tiki útban Polinézia felé, 1947.
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár