Traktor alkatrészek miatt veszett össze Lamborghini Ferrarival
2024. április 28. 20:20 Múlt-kor
„Maga egy traktorvezető, egy farmer. Nem kellene azon panaszkodnia, hogy az én autóimat vezeti, mert azok a legjobbak a világon.” Valentino Balboni, a Lamborghini gyár tesztpilótájának visszaemlékezései szerint a feldühödött sportautógyáros, Enzo Ferrari ezzel a vitriolos válasszal oktatta ki a Ferrari tengelykapcsolók használhatóságát megkérdőjelező Ferruccio Lamborghinit, aki Enzo Ferrari rövid hegyibeszédét követően eldöntötte, hogy sportautó gyártásra adja a fejét, és olyan gépcsodákat készít majd, amelyek lepipálják a Ferrarikat. A sors útjai valóban kifürkészhetetlenek: ha nincsenek a leégetett kuplungok, az 1916. április 28-án született Lamborghini talán megmaradt volna a traktorgyártásnál.
Enzo Ferrari 1920-ban, egy Alfa Romeóban
Korábban
Szőlő helyett traktor
Ferruccio Lamborghini a Ferrara tartományban található Centóban, szőlőművelő családba született. Az ifjú Ferruccio azonban nem sokat törődött a szőlővel, mert jobban érdekelték a gépek, mint a gazdálkodás, így gépészmérnöknek tanult.
A második világháború alatt az olasz légierő szolgálatában Rodosz szigetén szolgált, és az ottani légitámaszpont járműveinek karbantartását és javítását igazgatta. A háború végén brit hadifogságba került és egy évig élvezhette az angolok vendégszeretetét.
Ferruccio Lamborghinit egy rossz tengelykapcsoló és egy Enzo Ferrarival lezajlott szópárbaj indította el sportautógyártás útján.
Hazatérve szabadjára engedte gépészmérnöki talentumát: a frissen szabadult mérnök különféle katonai járművekből egy traktort szerkesztett. A Carioca traktor sikerén felbuzdulva traktorgyárat alapított 1948-ban. A Lamborghini Trattori az ötvenes évek végére Olaszország egyik legsikeresebb vállalkozásává nőtte ki magát.
Leégett kuplungok és kardcsörte Enzo Ferrarival
Bár a traktorgyár mind a mai napig gyártja a termelők részére a traktorokat, Ferruccio Lamborghinit nem az agráripari termékei tették híressé. A meggazdagodott gyáriparos imádta az autókat, és természetesen Ferrarival is rendelkezett, amellyel gyakran fuvarozta üzleti partnereit. Lamborghini azonban nem a legfinomabb módon kezelte a kuplungpedált, így Ferrarijának tengelykapcsolójával rendszeresen gondjai támadtak. „Állandóan leégette a kuplungot” – emlékezett vissza Balboni főnöke pedálkezelési stílusára.
Lamborghinit felbosszantotta a gyakori szakszerviz-látogatás és egy alkalommal kiadta az utasítást a szerelőinek, hogy hazai terepen, a traktorgyárban próbálkozzanak meg a tengelykapcsoló cseréjével.
Miután szétszedték a motort és a váltót, Lamborghini és a szerelők ledöbbentek az eléjük táruló látványtól. Enzo Ferrari csodaautójába ugyanis egy teljesen „közönséges” tengelykapcsoló volt beépítve, amelyet más sportautókban és gépkocsikban, sőt Lamborghini egyik traktortípusában is használtak.
Enzo Ferrari az 1967-es monzai olasz nagydíjon. A Commendatore alaposan beolvasott Lamborghininek
A gyártulajdonos mérnök majdnem gutaütést kapott, hiszen egy 10 lírás tengelykapcsoló cseréjéért vagyonokat kellett fizetnie a Ferrarinak. Egy alkalommal, amikor Enzo Ferrarival találkozott, nem tudta visszatartani véleményét és megjegyezte, hogy Ferrari ugyan remek autókat gyárt, de azokba traktor alkatrészeket tesz.
Az alkalmazottai által csak „Commendatore-nek” (Parancsnoknak) nevezett Ferrari persze felvette a kesztyűt és kioktatta a traktormágnást, hogy maradjon a kaptafánál és a sportautók készítését bízza rá. A felpaprikázott Lamborghini ekkor odavetette a Parancsnoknak, hogy ő majd megmutatja, hogyan kell igazi sportautókat készíteni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat 12:20
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját 10:35
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap