„Emberelkapó” ráccsal próbálták elkerülni a halálos gázolásokat a korai autókon
2020. szeptember 17. 17:39 Múlt-kor
Az autók elterjedése a különböző balesetek, így a gázolások gyakoriságát is megnövelte a 20. század folyamán. Az autózás hajnalán néhány egészen különös szerkezettel is megpróbáltak életeket menteni találékony elmék.
Korábban
1896. augusztus 17-én egy Bridget Driscoll nevű 44 éves nő Londonban, az akkor még álló Crystal Palace nagyszabású kertjében sétált kamasz lányával, May-jel és barátnőjével, Elizabeth Murphyvel, amikor az Anglo-French Motor Carriage Company nevű gyártó egy bemutatóutakra használt automobilja elgázolta.
Driscoll a történészek tudomása szerint az első személy, aki autós gázolásban vesztette életét. Az országos botrány közepette zajló vizsgálat során felmerült a gyorshajtás gyanúja, amelyet azonban nem sikerült bizonyítani. Bár a korabeli újságok hangot adtak reményüknek, miszerint többé nem történik hasonló, az autók elterjedésével óhatatlanul nőtt a balesetek száma is.
Mivel az autók tervezésekor a legfőbb szempont ekkor még az volt, hogy minél megbízhatóbban működjenek és minél gyorsabban menjenek, a biztonságra kevés figyelmet fordítottak. Ez a 20. század első évtizedeiben is így maradt, azonban 1927-ben egy egészen furcsa találmány került az autós piacra.
A „gyalogosbiztonsági eszköz” (Pedestrian Safety Device) rendeltetése az volt, hogy a haladó autó elé lévő gyalogost (viszonylag) biztonságosan „elkapja”, megakadályozva, hogy az autó áthajtson rajta.
Az eleinte Németországban forgalmazott egyszerű rácsnak hamar több továbbfejlesztése is készült Európa-szerte.
Angliában egy manuálisan, a várható gázolás előtt az autó sofőrje által kinyitandó változatával is előrukkoltak, amely ugyan kényelmesebb „utazást” biztosított az elkapott gyalogosnak, azonban működéséhez szükség volt arra, hogy a vezető időben észrevegye az illetőt.
A találmány érthető okokból nem aratott nagy piaci sikert. Az efféle szerkezetek – ahogy a képeken és a felvételeken is látszik – egyáltalán nem garantálták, hogy sérülésmentesen ússza meg az elütött gyalogos az ütközést, nagyobb sebességnél pedig semmiféle jótékony hatással nem bírtak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
fasizmus
- A világháborúban és merényletekben is majdnem odaveszett Olaszország diktátora
- Magára hagyhatta volna szövetségesét Mussolini?
- Lánya kérését sem vette figyelembe Mussolini veje kivégzése során
- Valójában Karel Čapek testvérétől származik a sci-fi és a technológia legendássá vált szava
- A politikai megosztottságból emelkedett ki Franco tábornok diktatórikus rendszere
- Etiópia szégyenletes legyőzésével lett ismét császára Rómának
- Sűrűn tűzdelték botrányok az újraalapított cannes-i filmfesztivál történetét
- Bukása után a németek feltétlen kiszolgálója lett a korábbi szövetséges, Benito Mussolini
- Négyórás beszédet tartott az utolsó szó jogán a nemzetvesztő Szálasi Ferenc
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig 09:05
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő tegnap
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen tegnap
- Bordélyház is szolgált az amiens-i német börtön foglyainak menedékéül tegnap
- Idén Jon Fosse adta át a színházi világnap nemzetközi üzenetét tegnap
- Újra láthatóak lesznek barnamedvék a Fővárosi Állatkertben tegnap
- Eltúlozták a beszámolók Amerika egyik elhíresült bűnesetét tegnap
- Ginsberg példaképe lett az erkölcstelen verseket fabrikáló Whitman 2024.03.26.