Felbecsülhetetlen értékű műtárgy – mondjuk áhítattal a múzeumban, könnyen elfeledve a tényt, hogy valamikor valaki azért mégiscsak pénzt adott értük, így akár tetszik, akár nem, mégiscsak forintosítható az értéke. Bár az is igaz, hogy szinte soha nem a művész volt az, aki igazán jól keresett a műtárgyon, amikor az elkészült, hanem a számos műkereskedő, akik felismerték annak igazi értékét – és nem voltak szégyenlősek elkérni az árát sem.
Leonardo: Mona Lisa – 9 kiló arany
Minden idők legdrágább festményének modellje nem más, mint egy firenzei selyemkereskedő felesége. Francesco del Giocondo második fia, Andrea születésének megünneplésére rendelte meg a képet Leonardótól, ám az soha nem készült el, így a művész maga pénzt sem kapott érte. Pedig nem kevés munkát tett bele. Az életrajzíró kortárs, Vasari szerint a festő négy éven át dolgozott rajta Itáliában, majd Franciaországba is magával vitte, és haláláig javítgatta.
Leonardo halála után a kép Salaihoz, Leonardo segédjéhez került, aki tízéves korától nem csak tanítvány volt, hanem modell is, mi több, egyes feltételezések szerint szerető is. Leonardo hazug, tolvaj, makacs és mohó gyermekként jellemezte Salait, akinek a beceneve azt jelenti: Ördög. Végül mégis rá hagyta mindenét. Salainak azonban nem kellettek a képek: eladta mindet. Mona Lisát I. Ferenc király vette meg 4 ezer aranyért, ami körülbelül 9 kilót nyomott. Manapság egy kiló arany 8 millió forint, mai áron tehát a király körülbelül 70 millió forintot adott a képért, ami nem kevés ugyan, de nem is számít extra nagy összegnek, különösen a mai világhíréhez képest.
Mona Lisa a vásárlás után a francia király birtokára, Fontainebleau-ba került, onnan Versailles-ba, és a királyi gyűjteményből közvetlen a Louvre főhelyére, hiszen a múzeumot látogatók 80 százaléka ennél a képnél kezdi a sétát.
A népszerűségnek persze hátránya is van: az 1911-es lopás után két évig volt elrejtve egy ágyneműtartóban, majd amikor visszakerült a múzeumba, megpróbálták savval, vörös festékkel, kővel és hozzávágott teáscsészével is elpusztítani, legalábbis megrongálni. Ezért ma már golyóálló üveg védi.
Mai értékét nehéz lenne megbecsülni, hiszen Leonardónak mindössze 15 festményét ismerjük, valamennyit múzeumban őrzik, tehát nem eladóak. Ám 2014-ben olyasmi történt, amire senki nem számított: előkerült egy új Leonardo-kép. Egy korábban Giovanni Boltraffiónak tulajdonított Jézus-képről kiderült, valójában Leonardo egyik elveszett alkotása. Bár a kép kopott, szakadt és rendkívül rossz állapotban van, így is 75 millió dollárért sikerült eladni, ami azért komoly csalódás volt az eladónak, aki eredetileg 200 milliót kért érte.
A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2017. nyár számában olvasható.
2017. nyárPáratlan párok |