2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Átépítik a belgiumi Tournai középkori vízi városkapuját a hajóforgalom miatt

2019. augusztus 12. 12:01 MTI

Megkezdték a Belgium dél-nyugati országrészében található Tournai városának középkori eredetű vízi városkapujának bontását a kereskedelem megnövekedett igényeinek biztosítása érdekében. A háromlyukú híd íveit némileg megváltozatva, az eredeti kövek felhasználásával 2020 elejére építik vissza - közölte a helyi sajtó szombaton.

A tájékoztatás szerint a Scheldt folyó fölött átívelő, 13. századi gótikus hídon végzett munkálatok a két oldalsó ív szűkítésével, valamint a pillérek kismértékű vékonyításával a legnagyobb, középső ív körülbelül 1-1 méterrel való kiszélesítését teszik lehetővé. A szakemberek szerint a munkálatok eredményeként az új építésű, nagyobb vízkiszorítású, 2000 tonnás hajók is biztonsággal áthaladhatnak a városon, a vízi közlekedés serkentése pedig a klímaváltozás elleni küzdelem céljait is segíti, ugyanis a vízi teherszállítás kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a kamionforgalom.

Charles Deligne, a Belgium déli, Vallónia nevű, francia nyelvű országrészében található kereskedőváros Hadtörténeti Múzeumának kurátora szerint ilyen kialakítású vízi városkapuból mindössze három maradt fent Európában, és közülük a tournai-i a legrégebbi.

Emlékeztetett arra, hogy a híd íveit nem először építik át. A középkori építményt a második világháborúban az angol csapatok robbantották fel, majd 1946 és 1948 között, a középső ívet kiszélesítve építették újjá a vízi közlekedés akkori igényeinek megfelelően. A parton található két, 1281-ben, illetve 1304-ben épített, kerek alaprajzú, Thieulerie és Bourdiel névre keresztelt torony a világháborús sérülések javításától eltekintve eredetinek tekinthető. Ezeket nem érintik a helyi közösség és a belga lakosság körében vegyes érzelmeket, évek óta tartó vitákat kiváltó munkálatok.

Christophe Van Muysen, a héten kezdődött építkezés felügyelőjének tájékoztatása szerint a tornyok tetőszerkezetét előzetesen acélhevederekkel erősítették meg az esetleges károsodások elkerülése érdekében. Emellett mindkettőben rezgésérzékelőket helyeztek el, de az eddigi munkálatok során nem észleltek a szerkezetre veszélyes, határértéket meghaladó mozgásokat. Mint mondta, a boltíveket tartó pilléreket teljes mértékben elbontják. A két pillért a vízszint alatt nem kövek fogják alkotni, hanem egy, a folyó mészkőágyára 5 méter mélyen támaszkodó vasbeton szerkezet.

Az eredeti kövek felhasználásával is végzett munkálatok során a város emblematikus építményének számító, világörökségi védelem alatt álló híd ívei az eredetivel közel megegyező formájukat nyerik vissza már 2020 elejére. A Hollandia, Belgium és Franciaország közötti hajózási útvonal zavartalanságának biztosítását célzó építkezés a tervek szerint 2021 végére fejeződik be - közölte.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár