Átépítik a belgiumi Tournai középkori vízi városkapuját a hajóforgalom miatt
2019. augusztus 12. 12:01 MTI
Megkezdték a Belgium dél-nyugati országrészében található Tournai városának középkori eredetű vízi városkapujának bontását a kereskedelem megnövekedett igényeinek biztosítása érdekében. A háromlyukú híd íveit némileg megváltozatva, az eredeti kövek felhasználásával 2020 elejére építik vissza - közölte a helyi sajtó szombaton.
Korábban
A tájékoztatás szerint a Scheldt folyó fölött átívelő, 13. századi gótikus hídon végzett munkálatok a két oldalsó ív szűkítésével, valamint a pillérek kismértékű vékonyításával a legnagyobb, középső ív körülbelül 1-1 méterrel való kiszélesítését teszik lehetővé. A szakemberek szerint a munkálatok eredményeként az új építésű, nagyobb vízkiszorítású, 2000 tonnás hajók is biztonsággal áthaladhatnak a városon, a vízi közlekedés serkentése pedig a klímaváltozás elleni küzdelem céljait is segíti, ugyanis a vízi teherszállítás kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a kamionforgalom.
Charles Deligne, a Belgium déli, Vallónia nevű, francia nyelvű országrészében található kereskedőváros Hadtörténeti Múzeumának kurátora szerint ilyen kialakítású vízi városkapuból mindössze három maradt fent Európában, és közülük a tournai-i a legrégebbi.
Emlékeztetett arra, hogy a híd íveit nem először építik át. A középkori építményt a második világháborúban az angol csapatok robbantották fel, majd 1946 és 1948 között, a középső ívet kiszélesítve építették újjá a vízi közlekedés akkori igényeinek megfelelően. A parton található két, 1281-ben, illetve 1304-ben épített, kerek alaprajzú, Thieulerie és Bourdiel névre keresztelt torony a világháborús sérülések javításától eltekintve eredetinek tekinthető. Ezeket nem érintik a helyi közösség és a belga lakosság körében vegyes érzelmeket, évek óta tartó vitákat kiváltó munkálatok.
Christophe Van Muysen, a héten kezdődött építkezés felügyelőjének tájékoztatása szerint a tornyok tetőszerkezetét előzetesen acélhevederekkel erősítették meg az esetleges károsodások elkerülése érdekében. Emellett mindkettőben rezgésérzékelőket helyeztek el, de az eddigi munkálatok során nem észleltek a szerkezetre veszélyes, határértéket meghaladó mozgásokat. Mint mondta, a boltíveket tartó pilléreket teljes mértékben elbontják. A két pillért a vízszint alatt nem kövek fogják alkotni, hanem egy, a folyó mészkőágyára 5 méter mélyen támaszkodó vasbeton szerkezet.
Az eredeti kövek felhasználásával is végzett munkálatok során a város emblematikus építményének számító, világörökségi védelem alatt álló híd ívei az eredetivel közel megegyező formájukat nyerik vissza már 2020 elejére. A Hollandia, Belgium és Franciaország közötti hajózási útvonal zavartalanságának biztosítását célzó építkezés a tervek szerint 2021 végére fejeződik be - közölte.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2021
- Ókori emberáldozatok
- A magyar könnyűzene a hetvenes években
- Az MSZMP-tömegszervezetek mindennapjai
- Piranesi rézkarcbörtönei
- Itt a szép, itt a jó, itt a parázs gesztenye!
- A szepesgörgői Görgey–Csáky-kastély
- Magyar konyha a gulyás előtt
- A háztáji gazdálkodás kialakulása és szerepe
- Az Én évtizede a rockzenében
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet 17:05
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari 15:05
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat 12:20
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját 10:35
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap