A lovaskocsik korában született, a szuperszonikus repülést is megérte az ifjabbik Wright fivér
2021. augusztus 19. 18:39 Múlt-kor
150 éve, 1871. augusztus 19-én született az Ohio állambeli Daytonban Orville Wright, az első valódi repülőgépet előállító testvérpár, a Wright fivérek fiatalabbik tagja. Korán elhunyt bátyjával, Wilburrel közösen nem csupán megépítették az első, levegőnél nehezebb, motoros repülőgépet, de az első repülést is végrehajtották vele 1903-ban, továbbá a napjainkban is használt konvencionális repülőgép-irányítási mechanizmusokat, a szárnyak és vezérsíkok mozgatható, billenthető elemeit is ők fejlesztették ki.
Korábban
Nyomdászok, biciklijavítók, repülőgép-készítők
Orville Wright az angol és holland származású Milton Wright és a német és svájci származású Susan Catherine Koerner összesen hét gyermekének egyike volt, ám élete során négy évvel idősebb bátyjával, Wilburrel ápolt különleges kapcsolatot. Édesapjuk a Krisztusban Egyesült Testvérek nevű evangéliumi protestáns egyház püspöke volt, emiatt életük során a család számos alkalommal költözött – emiatt végül, bár mindketten jártak gimnáziumba, egyikőjük sem végezte el azt.
Orville a harmadik osztály után, 1889-ben hagyta ott a gimnáziumot, hogy saját nyomdavállalkozást alapítson, amelybe Wilbur is beszállt. Ketten elindítottak egy saját hetilapot, amely idővel napilappá vált, azonban hamar jövedelmezőbbnek találták a külső megbízások teljesítését.
1892-ben a testvérpár úgy döntött, meglovagolja az Egyesült Államokat elragadó „bicikliőrületet”, és javítóműhelyt nyitottak, a vállalkozás keretében 1896-tól már gyártottak is saját márkájú kerékpárokat. Ekkoriban, az 1890-es években találkoztak a német Otto Lilienthal nevével, akinek sikeres siklórepülései – és a róluk készült fényképek – elültették bennük a repülés iránti érdeklődés magját.
1896-ban három fontos fejlemény is történt a repülésben: Samuel Langley, a Smithsonian Intézet titkára sikeresen reptetett egy pilóta nélküli, gőzmotorral szerelt repülőgépet, a francia–amerikai Octave Chanute a Michigan-tó partján több feltalálóval együtt tesztelt különféle siklórepülőket, illetve a „mozgalom” hőse, Otto Lilienthal egyik repülése közben balesetet szenvedett, és életét vesztette. A Wright fivérek későbbi elbeszélése szerint utóbbi volt az, ami után komolyabban elkezdtek gondolkodni saját repülő szerkezetük kifejlesztésén.
Habár a testvérek mindig egységes arculatot mutattak a külvilág felé, és egyenlően osztoztak fejlesztéseik érdemein, kortársaik szerint aligha férhet kétség ahhoz, hogy az idősebb testvér, Wilbur volt a vezéregyéniség.
Lilienthal sorsának dacára a Wright fivérek egyetértettek módszertanával: úgy gondolták, a repülőgép irányításának mechanikáját siklórepülőn kell kifejleszteni, és csak ezután érdemes foglalkozni a meghajtással. Az irányítást egyenesen a fő megoldandó kérdésnek tartották – úgy vélték, Lilienthal és mások eredményei alapján a szárnyakról és a felhajtóerőről, illetve a kor más feltalálóinak köszönhetően a motorokról is elegendő tudás állt rendelkezésre a meghajtással bíró repülőgép kifejlesztéséhez.
A repüléssel foglalkozó kortársaik ezzel ellentétesen gondolkodtak: a francia Clément Ader, valamint az amerikai Hiram Maxim és Samuel Langley rendre kipróbálatlan (vagy semmiféle) irányítórendszerrel felszerelt szerkezetekhez rögzítettek különböző motorokat, amelyeket aztán emberi irányítással szándékoztak tesztelni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.