2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A kisföldalatti építése

Az első londoni metró 1863-as átadását követően a kontinentális Európában először Budapest büszkélkedhetett földalatti vasúttal. A XIX. század végi nagy fokú városfejlesztésnek köszönhetően jött létre a főváros legjelentősebb sugárútja, a mai Andrássy út, ám a Közmunkatanács a kezdetektől fogva ellenezte a felszíni kötöttpályás tömegközlekedési megoldásokat. 

Az 1896-os ezredéves kiállításhoz közeledve azonban egyre égetőbb szükség volt a belváros és a Városliget összeköttetésének megteremtésére. A Budapesti Városi Villamos Vasút akkori vezérigazgatójának, Balázs Mórnak londoni tapasztalatai alapján született meg a felszín alatti vasút ötlete.

A Siemens és a Halske cég tervei alapján kidolgozott pályázatot a Közmunkatanács végül elfogadta, de a millenniumi kiállítás miatt a megvalósítást nagyon szűk, mintegy huszonegy hónapban állapította meg.

A rohamtempóban megkezdett munkálatok sem a költségvetési keretet, sem az eredetileg kitűzött teljesítési időkorlátot nem lépték túl, így Budapest első föld alatti vasútvonala 1896. május 2-án üzemkészen várta izgatott utasait. 

A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2022. ősz különszám számában olvasható.

Előfizetési lehetőségek

Digitális

Digitális formában
szeretnék előfizetni
a magazinra vagy korábbi
lapszámot vásárolni

vásárolok

Nyomtatott

A magazin nyomtatott
verziójára szeretnék
előfizetni vagy már korábban
megjelent lapszámot vásárolni

vásárolok
Bezár