2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

„56 forint a benzin” – magyar taxizás a kezdetektől a taxisblokádig

2018. október 27. 08:51 Múlt-kor

Ha becsukjuk a szemünket és magunk elé képzeljük New York felhőkarcolókkal sűrűn tűzdelt utcáit, a sárga taxik nélkül igencsak hiányérzetünk támadna. Na de mi a helyzet Budapesttel? A hajmeresztő kanyarok királyai régebb óta gyűrik az utakat, mint gondolnánk. A századforduló környékén a városok kedvelt közlekedési eszköze a lóvontatta konflis és fiáker volt, amelyeket úgyszintén egy fuvaros személyszállításra használtak. Az autó kiszorította a lovaskocsikat, azonban a század közepéig igen ritka volt a saját tulajdonú gépjármű, így a taxik nagyobb jelentőséget kaptak.

Az egyre ingadozóbb üzemanyagárakkal és a személygépkocsik számának rohamos növekedésével nem volt könnyű felvenni a versenyt. A válság a 28 éve kirobbant taxisblokádban csúcsosott ki, amikor is az olajárak egyik napról a másikra több, mint a duplájára emelkedtek, veszélyeztetve a fuvarozásból élők megélhetését. A taxisok pár napra megbénítva Budapest és más városok közlekedését, kompromisszumra ösztökélték a kormányt. Ki gondolta volna, hogy ekkor több taxi üzemelt Budapesten, mint New Yorkban? A Fortepan képeivel idézzük fel az eseményeket.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
1915Taxisok és taxik a dombóvári vasútállomás előtt, 1931Alagút utca a Krisztina téri templom felé nézve, 1941Dohány utca - Erzsébet körút sarok, balra a New York palota, 1947A felvétel az Erzsébet körút 2. számú ház előtt készült, 1949Skoda 1101 Tudor típusú taxi, 1951Könyves Kálmán körút, a Főtaxi telephelye a Mester utca közelében, 1959Öv utca az Erzsébet királyné útjánál, 196019611963Miskolc, Pozsonyi utca, szemben a Szentpéteri kapui toronyház, 1967M7-es, benzinkút a 94-es km-nél, 19711971Rákóczi tér a József körúttól a vásárcsarnok felé nézve, 1971Kelenhegyi út 58., Búsuló Juhász Étterem, 1975Teréz (Lenin) körút a Nyugati pályaudvar előtt, 1980Hősök tere 1989. június 16-án, az 56-os hősök újratemetésekor, 1989Margit híd a taxisblokád idején, 1990Kossuth Lajos tér, a háttérben balra a MTESZ-ház a taxisblokád idején, jobbra Horváth Pál főszervező, 1990Légifotó az M1-M7 bevezető szakaszáról és a Budaörsi út környékéről a taxisblokád idején, 1990
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár