Teljes római kori falvat tártak fel egy vasúti építkezésen Angliában
2022. január 12. 20:18 MTI
Római kori falu maradványait találták meg a nagy sebességű brit vasútvonal (High Speed Two, HS2) építése során Northamptonshire közelében. A maradványok alapján megfigyelhető, hogyan fejlődött egy vaskori falu jómódú római kereskedővárossá – olvasható a BBC-n.

Korábban
A Chipping Warden falu melletti ásatás során talált nyomok szerint a települést időszámításunk előtt 400 körül alapították és több mint 30 körházból állt. A római korban, 300 és 400 között új kőépületekkel és utakkal bővült.
Az itt talált fekete talaj alapján Blackgroundsnak nevezett lelőhely egyike annak a több mint száznak, amelyeket 2018 óta London és Birmingham között tártak fel a régészek, de ez az egyik leglenyűgözőbb.
Egy széles út mentén több mint 300 római érmére bukkantak. Ez alapján feltételezhetően jelentős volt a kereskedelem a térségben, amikor a falu jómódú várossá fejlődött. A tíz méter széles út szintén arra utal, hogy a településen nagyon sűrű volt a forgalom. A lelőhely a régészek szerint háztartási és ipari területre osztható, műhelyek, kemencék és jó állapotú kutak nyomai is fennmaradtak.
A terület egyik részén a föld világos vörös színű. Ez arra utalhat, hogy ott égetés történt, például kenyérkészítés zajlott, fémmegmunkáláshoz szükséges öntödék vagy kemencék működtek itt.
Az ásatások során előkerült tárgyak tanúskodnak a lakosság jómódjáról: üvegedények, gazdagon dekorált kerámiák, ékszerek és még a galenit nevű ásvány nyomai is. Ezt az anyagot összezúzva és olajjal keverve sminkként használták. Egy fél bilincset is feltártak, eszerint létezett a bűnözés vagy a rabszolgamunka a területen.
„A lelőhely jelentősen átformálja a római kori vidékről alkotott elképzeléseinket. Egy ilyen jó állapotban megmaradt, nagy római út és a számos jó minőségű lelet feltárása igazán különleges dolog, ezek sokat mesélnek azokról az emberekről, akik itt éltek” – mondta James West, a feltárást végző MOLA Headland Infrastructure munkatársa.
A HS2 hálózat London és több észak-angliai nagyváros – köztük Birmingham, Leeds és Manchester – között épülne meg, 56 milliárd fontos (19,8 ezer milliárd forintos) költségvetéssel. Az első szakasz átadását 2026 végére tervezik London és Birmingham között, a másodikét pedig 2032–2033-ra London és Leeds, illetve London és Manchester között.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

ősz
Múlt-kor magazin 2019
- Széchenyi Zsigmond vadászkalandjai
- Az 1990. októberi taxisblokád
- Az amerikai modernizmus első nagyasszonya
- 1918 - Az őszirózsás forradalom tündöklése és bukása
- A zselízi Eszterházy-kastély
- 1849 - Az aradi vértanúk tragédiája
- A szesztilalom rettegett szélmalomharcosa
- A Drechsler-palota különc asztaltársasága
- Hét híresség, akit elutasítottak a seregtől
- Elhunyt Gyarmathy Lívia filmrendező, a magyar mozgókép mestere 17:57
- Még az államhatalom sem szakíthatta el a színpadtól Bárdy Györgyöt 11:50
- Kereskedelmi pálya és frontszolgálat után talált rá a színművészetre Lukács Pál 08:50
- Hiába az apai örökség, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket Kossuth Ferenc tegnap
- Kettős játszmát folytatott semlegességéért Törökország a II. világháborúban tegnap
- Fegyver helyett fényképezőgéppel járta a háborúk frontvonalait Robert Capa tegnap
- Űrmeséjével történelmet írt, ám erről csak hawaii nyaralásán értesült George Lucas tegnap
- „...a házzal együtt mi is repültünk” – így pusztított a világ leghalálosabb tornádója tegnap