2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

 
Keresett szó   
Címke szerint
Dátum és között
Keresési feltételek:
Címke: vasút
116 találat
[1]

Saját utazási tapasztalatai ihlették a hálókocsi feltalálóját

[2024.03.03. 17:50] Hírek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldás nem is, de a hálókocsis utazás a 192 éve, 1831. március 3-án született George Pullman érdeme.

[2]

A Bakony után a kínai hegyeket is megszelídítette Gubányi Károly

[2024.01.13. 19:05] Hírek

89 éve, 1935. január 13-án halt meg Gubányi Károly mérnök, utazó, a bakonyi vasút tervezője, aki részt vett a mandzsúriai vasút építésében is. Gubányi nem csupán tehetséges mérnöknek és ügyes gazdálkodónak bizonyult, írói vénával is meg volt áldva.

[3]

Már az első működési évében 9 millió utas mindennapjait könnyítette meg az első londoni metróvonal

[2024.01.10. 20:20] Hírek

161 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel addigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége.

[4]

Talicskával indította be a cárevics Oroszország máig működő vállalkozását

[2023.10.29. 09:08] Hírek

Az orosz–japán háború alatt a cári hadvezetés igen kényelmetlen helyzetbe került, a távol-keleti hadszíntéren zajló háború megvívásához ugyanis rengeteg ellátmányra volt szükség. Az utánpótlás szempontjából fontos szerepet játszó transzszibériai vasútvonalon már a Bajkál-tónál akadozott a szállítás.

[5]

Leírhatatlan káoszt okozott Anglia leghalálosabb vonatszerencsétlensége

[2023.10.08. 09:06] Hírek

71 évvel ezelőtt, 1952. október 8-án, a reggeli csúcsforgalom során történt az Egyesült Királyság legsúlyosabb vonatszerencsétlensége a londoni Harrow & Wealdstone állomáson. A balesetnek 112 halálos áldozata és 340 sérültje volt.

[6]

Az utasok elméjének épségét féltették az első lokomotívok óránként tízmérföldes száguldásától

[2023.09.27. 09:05] Hírek

198 éve, 1825. szeptember 27-én nyitották meg a világon az első közforgalmú, menetrendszerű vasutat Angliában, Stockton és Darlington között. A 14 kilométeres vonalon elsőként George Stephenson gőzmozdonya, a Locomotion haladt végig, utasokkal és szénnel megrakott szerelvényt vontatva.

[7]

Egy parlamenti képviselő életét követelte az első városok közötti vasútvonal megnyitása

[2023.09.15. 13:20] Hírek

„Meghalok! Uram irgalmazz!” – így kiáltott fel a fájdalomtól gyötörten William Huskisson parlamenti képviselő, miután George Stephenson gőzmasinája, a Rocket szétroncsolta lábait. 1830. szeptember 15-én a világ első városközi vasútvonalának megnyitóján a haladás és a tragikum kéz a kézben járt.

[8]

Diadalkapuval fogadták a második magyar vasútvonal első szerelvényét

[2023.09.01. 18:05] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest–Szolnok vonal volt.

[9]

A Guinness-rekordok közé is bekerült a Gyermekvasút mesevilága

[2023.08.19. 12:20] Hírek

A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a Magyarországon bekövetkező politikai változások miatt, a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését. Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 19-én helyezték üzembe.

[10]

Nem ért el tervezett végállomásáig, de így is Budapest legforgalmasabb elővárosi vonala lett a H5-ös HÉV

[2023.08.17. 09:50] Hírek

135 éve, 1888. augusztus 17-én indult meg a közlekedés a szentendrei HÉV vonalán, amely napjainkban Budapest legforgalmasabb elővárosi helyiérdekű vasútvonala. A végállomás az azóta felszámolt régi Filatorigát állomás volt Óbudán.

[11]

Világvárosi indóházat kapott Magyarország ifjú fővárosa a ma is csodálatos Keleti Pályaudvarral

[2023.08.16. 20:20] Hírek

139 éve, 1884. augusztus 16-án adták át az utazóközönségnek a Keleti pályaudvart, akkori nevén a Központi Indóházat. A legnagyobb szenzációt az akkoriban technikai csúcsteljesítménynek számító elektromos világítás keltette.

[12]

Népmesei hősökké váltak az 1963-as vonatrablás elkövetői

[2023.08.08. 09:50] Hírek

60 éve, 1963. augusztus 8-án követték el a nagy angliai vonatrablást. A tettesek 2 millió 631 ezer 684 fonttal távoztak a helyszínről, és bár ennél azelőtt és azóta is raboltak nagyobb összeget, az elkövetés hollywoodi filmekbe kívánkozó módszere megragadta az emberek fantáziáját.

[13]

Nehezen dőlt el, hogy a Duna mely partjára épüljön az első magyar vasút

[2023.07.15. 17:05] Hírek

177 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[14]

Fabergé is megörökítette egy tojásán a birodalmat átszelő transzszibériai vasutat

[2023.05.31. 20:20] Hírek

132 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonalának az építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös, a későbbi II. Miklós cár jelenlétében történt délelőtt tíz órakor.

[15]

Gazdasági húzóerővé alakította a magyar vasutat Baross Gábor, a vasminiszter

[2023.05.09. 20:20] Hírek

131 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[16]

Már Napóleon is tervezte, hogy alagúttal köti össze Nagy-Britanniát Franciaországgal

[2023.05.06. 18:12] Hírek

29 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és Francois Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között, a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[17]

Saját kellemetlen tapasztalatából merítette korszakalkotó ötletét George Pullman

[2023.03.03. 14:20] Hírek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldás nem is, de a hálókocsis utazás a 192 éve, 1831. március 3-án született George Pullman érdeme.

[18]

Gubányi Károly kanyargós útja a Bakonyból Sanghajon át Pilisig

[2023.01.13. 20:20] Hírek

88 éve, 1935. január 13-án halt meg Gubányi Károly mérnök, utazó, a bakonyi vasút tervezője, aki részt vett a mandzsúriai vasút építésében is. Gubányi nem csupán tehetséges mérnöknek és ügyes gazdálkodónak bizonyult, írói vénával is meg volt áldva.

[19]

Sem a pokol, sem mérgező gázok nem nyelték el az első földalatti vasút utasait

[2023.01.10. 08:20] Hírek

160 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel addigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége.

[20]

Moszkva–Vlagyivosztok 14 hónap helyett 16 nap alatt: a transzszibériai vasútvonal

[2022.10.29. 08:50] Hírek

Az orosz–japán háború alatt a cári hadvezetés igen kényelmetlen helyzetbe került, a távol-keleti hadszíntéren zajló háború megvívásához ugyanis rengeteg ellátmányra volt szükség. Az utánpótlás szempontjából fontos szerepet játszó transzszibériai vasútvonalon már a Bajkál-tónál akadozott a szállítás.

[21]

Több mint százan haltak bele Anglia legsúlyosabb vonatszerencsétlenségébe

[2022.10.08. 13:20] Hírek

70 évvel ezelőtt, 1952. október 8-án, a reggeli csúcsforgalom során történt az Egyesült Királyság legsúlyosabb vonatszerencsétlensége a londoni Harrow & Wealdstone állomáson. A balesetnek 112 halálos áldozata és 340 sérültje volt.

[22]

Kéjutazások filléres vonatokon a két világháború között

[2022.09.09. 07:20] Hírek

„A franciák azt mondják, hogy »elutazni annyi, mint meghalni egy kicsit«. Ezt sohasem hittem, mert szeretek utazni, s valahányszor vonatra szállok, úgy érzem, hogy újra éledek" – írta Kosztolányi Dezső.

[23]

Száz kilométernyi száguldás bő három óra alatt: a Pest–Szolnok vasútvonal felavatása

[2022.09.01. 20:20] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest–Szolnok vonal volt.

[24]

A budai mesevilág, ahol már több mint 70 éve gyermekek őrködnek a vasúti forgalom felett 

[2022.08.19. 07:25] Hírek

A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a Magyarországon bekövetkező politikai változások miatt, a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését.

[25]

Még Petőfi Sándort is megihlette az első magyar gőzös diadalútja

[2022.07.15. 07:25] Hírek

176 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[26]

Kilencezer kilométeres utazás az ismeretlenbe: a transzszibériai vasútvonal története 

[2022.05.31. 07:30] Hírek

131 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonalának az építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös, a későbbi II. Miklós cár jelenlétében történt délelőtt tíz órakor.

[27]

A munka megszállottja és a vasútügy rendíthetetlen harcosa volt Baross Gábor

[2022.05.09. 08:50] Hírek

130 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[28]

Kényelmes hálókocsijáratával sikert aratott, eszményi gyárvárosával megbukott George Pullman

[2022.03.03. 11:20] Hírek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldás nem is, de a hálókocsis utazás a 191 éve, 1831. március 3-án született George Pullman érdeme.

[29]

A színházakban „lefolyó” néven gúnyolták London újkori csodáját, az első földalatti vasútvonalat

[2022.01.10. 18:09] Hírek

159 éve, 1863. január 10-én nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt a világ első földalatti vasútvonala, a londoni Metropolitan Railway. Fejlesztését nagyrészt a város finanszírozta, mivel addigre szinte elviselhetetlenné vált a felszíni lovaskocsis forgalom telítettsége.

[30]

Barangolások Magyarország legszebb vasútvonalain

[2021.12.10. 10:54] Hírek

Ezúttal vasúti körutazásra invitáljuk olvasóinkat hazánk festői tájain. Felkeressük a királynék városát, a magyar Riviéra északi partját, barangolunk a Szalajka-völgyben és Gemenc ártéri erdőségeiben, végül a Széchenyi-hegyi Gyermekvasútnál zárjuk hazánk szépségeinek lajstromát.

[31]

Isztambulba kényelmesen: a békeidők étkező- és hálókocsijai

[2021.11.12. 09:50] Hírek

„Czélszerű újításnak vehető, hogy a kocsi két végére helyezett külön női és külön férfi toilettek vannak berendezve, valamint a hálófülkék is nemek szerint vannak elválasztva” – számolt be a Központi Vasúti és Közlekedési Közlöny 1880. november 3-án a később Magyarországon is megjelenő belga–brit gyártású étkező- és hálókocsikról.

[32]

Az orosz gazdaság motorjaként szolgált a közel 10 ezer kilométeres transzszibériai vasútvonal

[2021.10.29. 18:22] Hírek

Az orosz-japán háború alatt a cári hadvezetés igen kényelmetlen helyzetbe került, a távol-keleti hadszíntéren zajló háború megvívásához ugyanis rengeteg ellátmányra volt szükség. Az utánpótlás szempontjából fontos szerepet játszó transzszibériai vasútvonalon már a Bajkál-tónál akadozott a szállítás.

[33]

Átadásakor a világ ötödik legnagyobb pályaudvara volt a Gustave Eiffel által tervezett Nyugati

[2021.10.28. 07:53] Hírek

144 éve, 1877. október 28-án adták át Budapest és a világ egyik legimpozánsabb pályaudvarát, a Gustave Eiffel irodája által tervezett Nyugati pályaudvart.

[34]

Ha beindul a gőzös: a magyar mozdonygyártás története a vasút hőskorától a villamosításig

[2021.10.12. 11:43] Hírek

Már Széchenyi pártfogoltjai – a Nagy testvérek – is gőzmozdonyok tervezésébe fogtak, de a hazai mozdonygyártás csak a kiegyezés után vált „nemzeti érdekké”, ebben óriási szerepet játszott a MÁV – Baross Gábor irányításával végrehajtott – államosító politikája.

[35]

A vizionárius Kandó Kálmán villamosítási programja jelenti a vasút jövőjét világszerte

[2021.10.08. 10:59] Hírek

Egerfarmosi és sztregovai Kandó Kálmánt ezúttal a vasútvillamosítási rendszerekre, és így a világ vasúthálózataira gyakorolt hatása szempontjából szeretném bemutatni, technikai oldalról megközelítve, de történelmileg érdekes módon.

[36]

A legtöbbet játszott dallam Magyarországon: a MÁV-szignál története

[2021.09.12. 14:31] Hírek

A közismert MÁV szignált Székely Tamás szerezte, aki egyetlen másik zeneművet sem komponált élete során. Műve valószínűleg a legtöbbet játszott dallam Magyarországon, ismertségben felülmúlja a Dallas és az Esti Mese főcímzenéjét is.

[37]

Ágyúdörej, katonazenekar és ünneplők sorfala kísérte a Pestről Szolnokra tartó első mozdony útját

[2021.09.01. 16:34] Hírek

A száguldó „gőzszekerek” angliai megjelenése felvillanyozta a technikai újdonságokra érzékeny reformnemzedéket Magyarországon. Az első vasutak a magántőke bevonásával épültek az országban. Az egyik ilyen vasúttörténeti mérföldkő hazánkban az 1847. szeptember 1-jén megnyitott Pest-Szolnok vonal volt.

[38]

A hármas osztályzat kizáró ok volt, csak jó tanulók állhattak szolgálatba az Úttörővasúton

[2021.08.19. 16:02] Hírek

A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését. Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 19-én helyezték üzembe.

[39]

A pesti vasút „göröngyös” útja az első kapavágástól az első utazásig

[2021.08.12. 11:52] Hírek

Ugyan a történelemkönyvekből a legtöbben csak a Pest-Vác vasútvonal 1846-os átadására emlékeznek, évtizedes munkálatok készítették elő az első hazai gőzös útnak indulását. Késhegyre menő vitákban gazdasági, politikai és nemzeti érveket ütköztettek a felek, végül a Duna pesti oldalát választották a magyar főváros és Bécs közötti vasúti kapcsolat kiindulási helyszínéül.

[40]

Késhegyre menő viták után a Duna bal partján építették meg az első magyar vasútvonalat

[2021.07.15. 07:43] Hírek

175 éve, 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között az első magyar vasútvonal. A Buda és Pest nevű mozdonyok délután háromkor vitték nyolc kocsival Vácra a meghívott 250 személyt, a 33,6 kilométeres utat 10 perc dunakeszi tartózkodással 59 perc alatt tették meg.

[41]

A királytól a főtitkárig: a magyar vasút híres utasai

[2021.07.12. 09:34] Hírek

Az első közforgalmú, gőzüzemű vasutat 1825-ben adták át Stockton és Darlington között Angliában. A vasút nemcsak teher-, hanem a személyszállításban is hamar kivívta primátusát, expanziója innentől megállíthatatlan volt, idővel minden kontinensen megjelent.

[42]

Ahol a pályaudvar is egy építészeti csoda: a budapesti vasútállomások története

[2021.06.12. 08:02] Hírek

A látvány impozáns, az áthaladóknak talán mégsem tűnik fel, hogy milyen mérnöki és építészeti – a művészi jelző sem túlzás – színfalak között kezdik el vagy fejezik be mindennapi, rutinszerű utazásaikat. Budapest vasúti pályaudvarai kétségkívül a XIX. század építészeti remekei.

[43]

15 alagúton halad át, nyolc időzónát keresztez a világ leghosszabb vasútja, a Transzszibériai vonal

[2021.05.31. 09:24] Hírek

130 éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasút, a világ leghosszabb vasútvonala építése. Az első kapavágás Vlagyivosztokban, a világkörüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös jelenlétében volt délelőtt tíz órakor.

[44]

„Váczig fogunk vasúton röpülhetni”: 175 éves az első magyar gőzmozdony-vontatású vasút

[2021.05.24. 09:54] Hírek

Az 1830-as évek közepén fogalmazódott meg a hazai vasúthálózat kiépítésének gondolata, jórészt gróf Széchenyi István 1832-es angliai utazásának hatására. Az 1836. évi XXV. törvénycikkben kijelölték az ország fő közlekedési útvonalait, ösztönözve a belvízi hajózás, az útépítés és a vasutak fejlesztését.

[45]

Vonattal a magyar riviérára: utazás a régi Magyarországon

[2021.05.12. 10:01] Hírek

A 19. században a Monarchia lakói – társadalmi státusztól függetlenül – még nem fedezték fel a Balaton kínálta lehetőségeket. A 20. században eleinte az arisztokrácia, majd a polgárság, végül a kommunizmus idején már a „dolgozó nép” is itt töltötte nyári szabadidejét.

[46]

Egységes közlekedési rendszert alakított ki a fiatalon elhunyt „vasminiszter”, Baross Gábor

[2021.05.09. 09:46] Hírek

129 éve, 1892. május 9-én halt meg Baross Gábor, a magyar államvasúti rendszer megteremtője, a dualizmus korszakának egyik legkiemelkedőbb gazdaságpolitikusa. A következetességéről és határozottságáról híres Baross Gábor a vasútügy terén elért eredményei miatt joggal kapta a „vasminiszter” jelzőt.

[47]

A Csalagút vetett véget Nagy Britannia történelmi elszigeteltségének

[2021.05.06. 17:13] Hírek

27 éve, 1994. május 6-án II. Erzsébet brit királynő és François Mitterrand francia elnök jelenlétében avatták fel a Nagy-Britannia és Franciaország között a La Manche csatorna alatt közvetlen összeköttetést teremtő Eurotunnelt.

[48]

Speciális vagonok: vasúti kocsik különleges szerepben

[2021.04.12. 09:24] Hírek

A technikai fejlődés, a történelem fordulatai és olykor a MÁV-alkalmazottak fejéből kipattanó váratlan ötletek eredményeként a magyar vasút XIX–XX. századi történetében született néhány szokatlan megoldás. A távíró és a vasút találkozása az utazó társadalom egészének biztonságát javította.

[49]

Érkezők és indulók: a Keleti pályaudvar utasai a múlt században

[2021.03.26. 17:39] Hírek

A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Az elmúlt évek alatt az épület sokat változott: átépült, bővült, sérült és újjáépült. A 20. századi utazások pályaudvari pillanatai a Fortepan fotóinak segítségével elevenednek meg előttünk.

[50]

Egy Detroit és Chicago közötti kényelmetlen vonatútnak köszönhetjük a vasúti hálókocsit

[2021.03.03. 17:46] idezetek

Vállalkozóként sikerei vitathatatlanok voltak, a cége által létrehozott munkáskolóniáról azonban már megoszlottak a vélemények. Ha a lakhatási problémákra adott legjobb megoldást nem is, de a hálókocsis utazást a 190 éve, 1831. március 3-án született George Pullmannak köszönhetjük.

Bezár