Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
2021. augusztus 5. 17:28 Múlt-kor
Egymás útját keresztező gyalogosok, autók és ló vontatta szekerek rendszer nélküli, dudaszóval és kiabálással fűszerezett áramlása: a 20. század eleji nyugat tipikus utcai élete. A motorizáció térhódításával egyre veszélyesebb lett a gyalogos közlekedés, az automobilok által okozott halálos balesetek száma a 20. század első évtizedében megnégyszereződött az Egyesült Államokban. A „Nagy kaszásnak” hívott „emberfaló” autók rendszabályozására vezették be 107 éve, 1914. augusztus 5-én az első elektromos jelzőlámpákat.

Jelzőlámpa nélkül ma már elképzelhetetlen lenne a forgalom – hiányuk a 20. század elején már közlekedési káoszt okozott az európai és amerikai nagyvárosokban
Korábban
A közlekedési rend őrei az első elektromos jelzőlámpa működésbe helyezésétől remélték az elszabadult forgalmi káosz kezelhető mederbe terelését. A jeles eseményre az Ohio állambeli Cleveland városában került sor 1914. augusztus 5-én.
Az elektromos jelzőlámpa bemutatása előtt 1903-ban már több intézkedés is történt az USA-ban, mint például az egyirányú utcák és gyalogosátkelők kialakítása, amellyel megpróbáltak rendszert teremteni a közlekedési felfordulásban. Az autósokkal meg kellett ismertetni a kereszteződésekben, kanyarokban történő balra nagy ívben kanyarodás gyakorlatát is.
A közlekedési lámpák tekintetében az első nem elektronikus forgalomszabályzó eszközt Londonban, a parlament épületének közelében helyezték működésbe még 1868-ban. A készülék három szemaforra emlékeztető jelzőkarral és két, zöld és piros színű gázlámpával volt felszerelve.
Sajnálatos módon a londoniak nem sokáig örülhettek ennek a szerkezetnek, mivel az egy hónap szolgálat után csődöt mondott és felrobbant – megsebesítve kezelőjét.
A következő jelentős evolúciós lépésre 1912-ben került sor, amikor Lester Wire bemutatta saját tervezésű, elektromos árammal működő közlekedési lámpáját, amelynek négy oldalában kerek, vörös és zöld színre festett lámpákat helyezett el.
A korabeli krónikások szerint a három méter magas póznára erősített szerkezet leginkább egy madárlakra hasonlított. Az elektromos „madárodút” az Utah állambeli Salt Lake City egyik forgalmas kereszteződésében állították fel.
A szerkezetet egy, az út széléhez telepített fülkében ülő rendőr irányította. Wire azonban nem szabadalmaztatta találmányát, ehelyett inkább belépett a hadseregbe. A dicsőség így az American Traffic Signal Companyé lett, amelynek készülékét 1914-ben Clevelandben állították működésbe.
A „nyertes” közlekedési lámpát, amely ekkor még szintén csak két színnel (zöld és piros) irányította a forgalmat, James B. Hoge tervezte és szabadalmaztatta. Hoge szerkezetének szolgálatba állításával visszavonhatatlanul elkezdődött a forgalomirányítás korszaka.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Titanic
- Bár nemzetközi egyezmények védik, a Titanic roncsa idővel teljesen el fog tűnni
- 7 híres ember, aki szerencsére lekéste a Titanicot
- Az elsüllyeszthetetlen nő túlélte a Titanic, az Olympic és a Britannic hajószerencsétlenségét is
- Az elsüllyeszthetetlen nő túlélte a Titanic, az Olympic és a Britannia hajószerencsétlenségét is
- A Titanic 705 utasát mentette meg Lengyel Árpád
- Habár nemzetközi védelem alatt áll, a Titanic sorsa előbb-utóbb a pusztulás lesz
- Hiába vonzotta a jómódú utazókat, a grandiózussága lett a Titanic veszte
- 10 tény a Titanicról
- Elhalasztották a Titanic távírójának felszínre hozatalát a világjárvány okán
- A „tábori hasügyminiszterek” akár géppuskatűzben is ellátták a rájuk bízott katonákat 16:20
- Későbbi Nobel-díjas tudóst is bújtatott a vészkorszak alatt Sztehlo Gábor 13:25
- Amikor egy vakmerő nyugatnémet pilóta autogramot osztogatott a moszkvai Vörös téren 08:55
- Száz éve született a többszörös Guinness-rekorder színész, Christopher Lee tegnap
- A börtöntől sem riadt vissza Dzsaváharlál Nehru, amikor India jövője forgott kockán tegnap
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal tegnap
- Az egész család kincsekre bukkanhat vasárnap a Magyar Nemzeti Múzeum gyermeknapi programjain tegnap
- Vallási mintavárossá tette Genfet és elkerülte a reformátorok sanyarú sorsát Kálvin János tegnap