A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
2019. augusztus 19. 11:48 Múlt-kor
ID29: Múlt-kor (desktop) - Cikkoldal - Lead felett
()
Rajk László belügyminiszter 1946-ban betiltotta az összes ifjúsági szervezetet, amelyeknek a helyét az Úttörőszövetség vette át. Szovjet mintára Magyarországon, Csillebércen is létrehozták az ún. Úttörő Köztársaságot, és hamarosan - nemzetközi példa nyomán - egy úttörővasút megépítésének terve is felmerült. Bár a vasút lehetséges helyszíneként eredetileg a Népliget, valamint a Margitsziget is szóba került, 1948 áprilisában végül, részben az Úttörő Köztársaság könnyebb megközelíthetősége érdekében, a budai hegyekben fektették le az első síneket. Az első szakaszt 1948. július 31-én Gerő Ernő közelekedési miniszter adta át, és aznap többek között Kádár János és Rákosi Mátyás is a kocsikban utazott. A Fortepan összeállításával emlékezünk meg arról, hogy 69 éve, 1950. augusztus 19-én adták át teljes hosszában a budapesti, Széchenyi-hegyi Úttörővasutat, mai nevén Gyermekvasutat.
Kép forrása: Fortepan
Amikor az úttörőknek még Rákosit kellett éltetni
Kisfiú az Úttörővasút végállomásán 1948-ban
Az Úttörővasút Széchenyi-hegyi végállomása 1948-ban
Felszállás az úttörővonatra (1948)
Úttörő kezeli a VES típusú vasútbiztosító berendezést az úttörővasút Úttörőváros (Csillebérc) állomásán
ID10: Múlt-kor (desktop) - TESTUDO 2. (cikkoldal - 4. bekezdés)
(Régi Cikkoldal - 4. bekezdés)
Az Úttörővasút gőzmozdonya
A teljes vonal átadási ünnepsége 1950-ben
Az ünnepségre összegyűlt tömeg hallgatja a ceremónián játszó katonazenekart
Rákosit éltető felirat: Éljen példaképünk, népünk nagy vezére, a magyar gyermekek szeretett édesapja, Rákosi Mátyás
Utasok az Úttörővasúton (1954)
Az Úttörővasút vendéglője 1954-ben
Az Úttörővasút János-hegyi állomása 1955-ben
Úttörő az Előre (Virágvölgy) állomáson 1959-ben
Sorompó őrhely Úttörőváros (Csillebérc) Közelében
Az Úttörővasút hűvösvölgyi végállomása (1961)
Úttörővasutasok (1963)
- Amikor az úttörőknek még Rákosit kellett éltetni
- A vasút fénykora
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
ID12: Múlt-kor (desktop) - Cikkoldal - Magazinpromó után
()